Sokerilakkoilua


Tammikuun koittaessa useat ihmiset aloittavat monenlaisia lupauksia ja lakkoja.  Tuntuu, että joka paikasta tulee kehoituksia ja kannustuksia alkaa erilaisiin elämää parantaviin tempauksiin.  Kyse voi olla liikunnan lisäämisestä, tupakoinnin tai alkoholin käytön vähentämisestä, herkuttelumäärän pienentämisestä tai vaikkapa paremmista yöunista. Myös minä olen törmännyt useisiinkin lakkoihin ja parempaan elämään tähtääviin tempauksiin. Ryhmä johon sitten liityin, oli ”Sokerilakko Tammikuu 2016!”. Ryhmään liittyminen tapahtui siten, että nähtyäni ryhmän linkin painoin ”Osallistun”-nappulaa vain sekunnin murto-osan miettimisen jälkeen.   

Sokerilakkoon ryhtyminen oli helppo päätös, sillä olen ollut elämäni aikana sokerilakossa useampaankin otteeseen. Ensimmäisen kerran ”Herkuttomalla helmikuulla” keväällä 2014. Seuraavan kerran sokerilakkoilin viettäen ”Sokeritonta syyskuuta" syksyllä 2014. Voin kertoa, että kummallakin kerralla olen pysynyt täysin herkuttomalla linjalla kolmisen viikkoa. Kuukauden neljäs viikko on jo tullut aina pieniä lipsumisia. Sokerilakkoiluni on minun kohdalla tarkoittanut sitä, että olen jättänyt sokerilliset herkut, kuten kakut, pullat ja karkit kokonaan pois. Myöskään sokeroidut jugurtit, mehut sun muut eivät ole kuuluneet ruokavaliooni. Valkoisia jauhoja olen lakkojen aikana pyrkinyt myös vähentämään. Kovin pikkutarkkaan en ole piilosokereita kuitenkaan tutkiskellut esimerkiksi leivistä. Lähinnä siis herkut ja muut selvät sokeripommit pois.

Sokerilakkoilun vaikutukset ovat olleet minulle huomattavia! Ennen lakkoilujen aloittamista saatoin syödä kerran viikossa irtokarkkeja 300g  pussin yhdessä illassa. Tällä hetkellä minulla tulisi todella todella huono olo moisesta karkin syönnistä! Nykyään jonkin omatekoinen kakku saattaa jo tuntua todella makealle ja tehdä öklön olon. Karkkia tai suklaata ostan nykyään itselleni todella harvoin. Lähinnä saatan syödä niitä joskus hieman, jos niitä on jossain tarjolla. Kun on välillä ollut tiukalla linjalla sokereiden suhteen, ei elimistö enää siedä sokeria entiseen malliin! Herkkulakkoilu vaikuttaa myös hyvin selkeästi oloon. Sokerin syönnistä tulee nykyisin helposti huono ja väsyttävä olo. Olo on yksinkertaisesti todella paljon virkeämpi ilman sokeriherkkuja! Tuntuu, että joudun usein selittelemään, miksi en ota tarjolla olevia herkkuja. Todellisuudessa en kiellä silloin edes itseltäni mitään. Kyse voi olla siitä, ettei sillä hetkellä edes yksikertaisesti tee mieli ottaa esimerkiksi kakkua.

 Tällä kirjoituksella haluan saada sokerikoukussa oleville ihmisille lisää motivaatiota ja tsemppausta yrittämään sokerin käytön vähentämistä. Alku voi olla todella vaikea ja mieliteot suuria. Voipa sokereiden vähentäminen aiheuttaa paljon kiukutteluakin. Lopputulos voi kuitenkin olla todella hyvä. Saatat huomata jonain päivänä, että voit itse määrätä syömääsi sokerin määrää aina helpommin ja helpommin.

 Otetaan siis hyödyt irti näistä tammikuun tempauksista! Näissä tempauksissa on se hyvä puoli, että aina jollekkin ihmiselle jonkin asia voi jäädä omaan elämään päivittäiseksi tavaksi. Näistä tempauksista voi saada paljonkin eväitä koko tulevaan vuoteen. Minäkin aion siis edelleen ottaa yhden uuden tiukemman kuukauden sokereiden suhteen. Ehkä mennen loppuvuoden herkuttelut kaipaavat vastapainoksi taas vähän tiukempaa otetta.


Muistetaan kuitenkin olla armollisia itsellemme! Jos nyt kerran kesken sokerittoman kuukauden sortuu herkuttelemaan, ei se kokonaisuutta paljon hetkauta! =)



Työpaikan kahvihuone! Tämänkin voi selättää terveellisillä ja täyttävillä eväillä =) 










 Kaisa
 

Kommentit

Suositut tekstit