Arkeen paluu

Tänä vuonna vietimme pääsiäistä ihan vaan kotona oleillen. Mies oli osan pääsiäisestä töissä, joten koko perheen yhteistä vapaata oli vain tavallisen viikonlopun verran. Jotenkin nyt ei innostanut muutenkaan erityisemmin mitään pääsiäisjuttuja tehdä. Nelivuotiaan pojan kanssa kylvimme kyllä rairuohoja, tosin nekin vähän viimetingassa.

Pääsiäinen siis tuli ja meni meillä ilman sen suurempia tekemisiä. Meille rantautui flunssakin, joten tekemiset sen kuin vähenivät. Makoilin sohvalla enemmän kuin pitkiin aikoihin ja edellisenä viikonloppuna virpojilta jääneet suklaat hävisivät kaapista napaan. Tähän päälle vielä söimme anoppilassa ja omilla vanhemmilla maukkaat pääsiäisateriat. Herkuttelinkin siis enemmän kuin kuukausiin ja pääsiäisestä tuli minulle kuin salaa täydellinen hölläystauko! Myös lapset hemmottelivat äitiä hieman normaalia paremmilla unilla, sillä pienimmäiselläkin yksi yö meni vain yhdellä heräämisellä.







Pääsiäisen aika oli siis lepoa liikunnasta sekä selkeää hölläystä ruokavalion suhteen. Olen kuitenkin aina ollut sellainen, etten pysty pitkiä aikoja herkuttelemaan päivittäin. Viimeistään muutaman herkuttelupäivän jälkeen tulee stoppi ja on pakko palata takaisin omaan normaalin ruokavalioon. Koko kroppa ja olotila vaan kaipaavat sitä!



Tässä minun vinkkini arkeen paluuseen useamman herkuttelupäivän jälkeen:


1. Palaa normaaliin ruokarytmiin

Oleellisinta on mielestäni palata omaan hyvään ruokavalioon mahdollisimman nopeasti. Toki viisas herkuttelija pitää tästä kiinni myös herkuttelupäivinä. En yleensäkkään ikinä korvaa ruokaa herkuilla ja koitan pitää kiinni lautasmallista myös juhla-aterioilla.



2. Älä syö sokeria


Jos sokeria sisältäviä herkkuja on tullut syötyä useampina päivinä peräkkäin, kannattaa ne jättää hetkeksi kokonaan pois. Itse esimerkiksi saatan päättää, etten syö ennen seuraavaa viikonloppua mitään lisättyä sokeria sisältäviä tuotteita. Toisinaan otan pidemmänkin sokerittoman pätkän. Useamman päivän herkuttelun jälkeen sokeriahan kyllä tekee mieli. Mieliteot kuitenkin häviävät ainakin minulla jo päivässä tai parissa. Mikäli kaapeissa on yhä herkkuja, kannattaa miettiä niiden nakkaamista roskiin. Oikean ruuan suhteen olen aina mahdollisimman taloudellinen, mutta joskus parempi paikka herkuille on roskis kuin oma maha.

  

3. Syö tarpeeksi

Missään nimessä ei kannata lähteä vähentämään normaalin terveellisen ruuan määrää. Ennemminkin kannattaa pyrkiä syömään sen verran, että ruokailujen jälkeen on kylläinen olo. Nälkäisenä ja liian vähällä ruoalla kituuttaessa mieliteot valtaavat herkemmin mielen. Kylläisenä on helpompi pysyä järkevissä valinnoissa.



4. Juo paljon vettä

Veden juominen on tärkeää, sillä se pistää aineenvaihduntaa tehokkaasti liikkeelle ja poistaa kehosta kuona-aineita. Itse pyrin juomaan vettä vähintään 2 litraa päivässä. Tällä hetkellä, kun imetän, juon vettä ainakin 3 litraa päivässä.



5. Palaa liikunnan pariin

Palaa liikunnan pariin mahdollisimman pian. Liikunta saa olon energisemmaksi ja aineenvaihdunnan liikkeelle. Liikunnan jälkeen myös herkut jäävät helpommin sinne kaappiin. Mikäli tauko liikunnasta on ollut pitkä tai johtunut esimerkiksi flunssasta, palaa liikunnan pariin tarpeeksi rauhallisesti ja maltillisesti.




6. Nauti arjen rytmistä ja keventyneestä olosta

Mielestäni ihan tavallisessa arjessa on sitä mukavaa rytmiä. Arjessa on mielestäni helpompi myös pysyä päätöksissä. Itselläni herkuttelupäivien jälkeinen pöhöttynyt olo alkaa karista jo muutamien hieman tarkempien päivien jälkeen. Paras olo koko kropassa on silloin, kun on liikkunut paljon ja syönyt terveellisesti. Se olo on se, johon sitä aina usean päivän herkuttelun jälkeen kaipaa takaisin. Paras motivaatio elää terveellisesti löytyy sen hyvän olon tavoittelemisesta.
 





 
"Paras olo koko kropassa on silloin, kun on liikkunut paljon ja syönyt terveellisesti. Se olo on se, johon sitä aina usean päivän herkuttelun jälkeen kaipaa takaisin. Paras motivaatio elää terveellisesti löytyy sen hyvän olon tavoittelemisesta. "
  



Kaisa







Kommentit

  1. Oulun seudun bloggareiden kautta eksyin blogiisi. Kolmekymppinen perheenäiti ja bloggari itsekin ja tämä blogi osui ja upposi. ^_^

    Oma aika on mennyt nyt omien yritysten parissa, mutta pitäisi koittaa löytää aikaa blogaamisellekin. Meillä on itseasiassa toisena yrityksenä hyvinvointi-alan yritys ja olisi kyllä ihan mahtava, jos voitaisiin käydä vaikka joku päivä kahvilla/lounaalla ja jutella lisää! ^_^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla, että blogi vaikuttaa kiinnostavalta! Samoista aihepiireistä kiinnostuneiden ihmistenhän sitä kaipaiskin tänne eksyvän =) Laitetaanpa yv!

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit