Aamupuuro



Puuro on kuulunut aamuihini jo todella pitkään. Muistan aloittaneeni säännöllisen puuron syönnin lähes kymmenen vuotta sitten. Välillä olen yrittänyt vaihtaa aamupalaa esimerkiksi rahkaan, hedelmiin ja leipään, mutta palaan aina puuron pariin. Aamuja, joina en syö puuroa, on todella harvoin. Esimerkiksi lomalla tai matkalla ollessa saatan päättää, että nyt syön kyllä jotain muuta! Puuron laatukin on suurimmaksi osaksi samaa vatsaystävällistä kaurapuuroa.


Aamupuuro ei siis todellakaan kyllästytä minua. Miten olen onnistunut siinä?



Vaihtelen proteiinin lähdettä 
  
Jotta puuro olisi täyttävä aamupala, on siihen tärkeää lisätä proteiinin lähde. Pitkään käytin puuron seassa raejuustoa. Myös maustamatonta maitorahkaa olen kokeillut puuron kaverina. Rahkakin maistuu puuron päällä hyvin! Tällä hetkellä olen ehkä hieman tauolla raejuuston käytöstä. Muutenkin olen ehkä hieman vähennellyt maitotuotteiden käyttöä. Lähiaikoina olenkin kokeillut puuron seassa heraprotiinijauheen käyttöä. Heraprotiinijauhe sekoittuu puuroon hyvin ja tekee mielestäni puuron koostumuksesta hyvän. Olen käyttänyt vain maustamatonta heraproteiinijauhetta, sillä keinotekoiset maut eivät mielestäni puuroon joukkoon edes sopisi. Heraproteiini on hyvin puhdasta proteiinia, joten sitä uskallan käyttää myös imetysaikana. Ihan marketista löytyvä hyvä heraproteiini on Valio Profeel proteiinijauhe.




Vaihtelen lisukkeita 

Ylivoimaisesti paras lisuke puuroon on kotimaiset marjat. Poimimme itse marjoja kesäisin reilusti. Toki nämä itse poimitut marjat eivät millään riitä koko talveksi, joten ostamme kotimaisia marjoja myös kaupan pakastealtaasta. Marjojen lisäksi puuron joukkoon lorahtaa toisinaan sokeroimatonta mehukeittoa. Mehukeitoilla makua voi vaihdella paljonkin. Välillä tykkään vaihtaa maun hedelmäisemmäksi ja lorautan puuron joukkoon hedelmäsosetta. Bonne hedelmäsoseet ovat oiva vaihtoehto, sillä ne sisältävät 100% hedelmää, eikä niihin ole lisätty sokeria. Toisinaan saatan pilkkoa puuron joukkoon banaaniakin. 

 




Vaihtelen rasvan lähdettä

Puuroaaamupalalle on tärkeää lisätä myös hyviä rasvoja. Yleensä lorautan puuron joukkoon 10g rypsiöljyä. Öljyn sijaan puuron kaveriksi voisi napsia muutamia pähkinöitä. Joksus olen hedelmien kanssa laittanut puuron päälle myös maapähkinävoita. Rypsiöljy on kuitenkin edullinen ja hyvä hyvien rasvojen lähde, eikä se maistu puuron joukossa miltään. 
 




Kokoa tästä mieluinen puurosi:

  • Kaurapuurohiutaleita ja kauraleseitä/ Muita puurohiutaleita tai leseitä  noin 1 dl
  • Rypsiöljyä 10 g/Pähkinöitä 20 g/Pähkinävoita 20 g
  • Raejuustoa/Maitorahkaa/Heraproteiinia (Noin 20g proteiinia)
  • Marjoja/Sokeroimatonta mehukeittoa
  • Yksi pieni hedelmä joko pilkottuna puuroon tai erikseen 


Puuron lisäksi nautin aamuisin aina kupin kahvia. Kahvin joukkoon laitan rasvatonta maitoa. Nykyisin käytän välillä myös kauramaitoa kahvin joukossa. Kauramaito antaa kahville hieman makean maun ja tuo vaihtelua aamuihin. 



Mitä sinun aamupuuroosi kuuluu? Uusia vinkkejä vaihteluun? 




Kaisa

Kommentit

Suositut tekstit