Nopea munakas

Jaossa jälleen yksi terveellinen pikaruokasuosikkini, nimittäin munakas. Meillä on aina kananmunia kaapissa, joten tarvittavia aineksia on lähes aina saatavilla. Munakas maistuu siloin tällöin myös nelivuotiaalle. Meillä on perheessä jokaisella vähän omat suosikkitäytteet munakkaaseen, joten käytännössä jokaiselle tulee tehtyä oma munakas. Tämä on toki salaatin ohella toinen lounassuosikkini niille päiville, kun olen vauvan kanssa kahdestaan kotona.


 Tässä ohje omaan munakkaaseeni:

4 kananmunan valkuaista
1 kananmunan keltuainen
2 palaa pakastepinaattia
50 g kalkkunaa tai 25g kalkkunaa ja 15g fetajuustoa tai 30g fetajuustoa
Ripaus suolaa (mikäli ei ole fetajuustoa), ripaus pippuria

 




Sekoita kaikki ainekset ja paista pannulla miedolla lämmöllä, lorauksessa öljyä. Valmista! 

Munakas on siitä kätevä pikaruoka, että siihen voi sekoittaa melkeimpä mitä vain mieli tekee. Olen kokeillut muun muassa tonnikalaa, tomaattia, sipulia, paprikaa jne. Vain mielikuvitus on rajana! Mukanas myös pitää hyvin nälkää, runsaan proteiinipitoisuutensa ansiosta. Kananmunien syönnissä kannattaa kiinnittää huomioita siihen, ettei syö viikoittain kovin montaa keltuaista. Itse pidän keltuaistem viikottaisena rajana noin 2-3 kappaletta. Valkuaisia sen sijaan voi syödä paljon reilummin. Annokseen on hyvä ottaa hiilihydraatiksi lisäksi pala leipää tai vaikkapa hedelmä jälkiruuaksi. 


Maukasta viikkoa kaikille!


Kaisa

Kommentit

Suositut tekstit