Vinkit pysyvään painonhallintaan




Olen ollut koko elämäni normaalipainoinen. Myöskään raskauksien myötä minulle ei ole ylimääräisiä kiloja kertynyt. Päin vastoin, viimeisen viiden vuoden aikana pysyvä painoni on laskenut reilut viitisen kiloa alaspäin. Näin toisen lapsen jälkeen paino onkin alempana kuin moniin vuosiin. Kehoni toimii hyvin, eikä aineenvaihdunnassa ole moittimista. Suurin vaikutus on varmasti terveellisillä elintavoilla. Mutta mikä on muuttunut näiden viiden vuoden aikana? Mitkä ovat vinkkini pysyvään painonhallintaan?

2010: Ennen lapsia

2014: Ensimmäisen lapsen ollessa 1,5v

2014: Ensimmäisen lapsen ollessa 2v


2016: Toista lasta odotellessa









2017: Lapset 4,5v ja 7kk

Vinkkini pysyvään painonhallintaan:

- Säännöllinen ruokarytmi: Syön säännöllisesti 2,5-4 tunnin välein. Tarkoittaen aamupalaa, lounasta, välipalaa, päivällistä ja iltapalaa. Ruokarytmini on tosin ollut säännöllinen aina, mutta lähivuosina olen panostanut etenkin välipalojen laatuun.


- Laadukkaita hiilihydraatteja: Vaaleaa leipää tai vaaleaa pastaa ei meiltä kotoa juuri koskaan löydy. En edes muista milloin olisin viimeksi ostanut esimerkiksi patonkia! Pasta, leipä, riisi jne. on siis aina täysjyvää tai ruista. Ennen taisin enemmänkin herkutella esimerkiksi juuri patongilla.

Joskus vaaleaa Jasmin -riisiäkin


- Hedelmiä kohtuudella: Hedelmät ovat terveellisiä, mutta nekin sisältävät paljon hedelmäsokeria. Hedelmiä onkin hyvä syödä kohtuudella. Itse pidän nyrkkisääntönä maksimissaan noin kahta hedelmää päivässä. Tässä asiassa ajattelu on kyllä muuttunut vuosien kuluessa. Ennen ajattelin, että hedelmiä voisi syödä rajattomasti!


-  Hyviä rasvoja: Yksi iso muutos on tapahtunut rasvojen laadun suhteen. Pyrin käyttämään paljon hyviä rasvoja sisältäviä elintarvikkeita, kuten öljyjä, pähkinöitä, siemeniä jne. Maitotuotteet, liha ja muut kovaa rasvaa sisältävät elintarvikkeet pyrin syömään aina vähärasvaisina. Esimerkiksi nauta-sika jauhelihaa meillä ei osteta, oli se kuin hyvässä tarjouksessa tahansa! Opiskeluvuosina taisi kaupasta lähteä mukaan se kaikkein halvin jauhelihapaketti.

- Proteiinia joka aterialla: Proteiini pitää hyvin nälkää ja pyrinkin syömään jotain proteiinipitoista joka aterialla. Ennen välipala saattoi olla esimerkiksi hedelmiä ja leipää. Nyt syön mielummin vaikkapa hedelmää tai marjoja ja rahkaa.

Proteiinina vähärasvaista fetaa

- Sokeria kohtuudella: Iso muutos on tapahtunut myös sokerin käytön suhteen. Pyrin siihen, etten käytä sokeria sisältäviä tuotteita päivittäin. Välttelenkin lisättyä sokeria sisältäviä elintarvikkeita. Esimerkiksi sokeroitua jugurttia tai soppaa meillä ei syödä. Myös lapselle pyrin tarjoamaan elintarvikkeita, jotka eivät sisällä lisättyä sokeria. Sokerin suhteen en ole kuitenkaan jatkuvasti ehdoton. Toisinaan otan pidemmän sokerittoman pätkän, mutta normaalisti herkuttelen kuitenkin viikoittain. Vuosia sitten saatoin ostaa ison karkkipussin ja syödä kaiken yhtenä päivänä. Nykyään en siihen pystyisi, sillä olosta tulisi todella huono! Varsinaista karkkia ostankin enää hyvin hyvin harvoin. Herkuttelu on nykyään enemmänkin esimerkiksi jonkun hyvän leivonnaisen syöntiä pari kertaa viikossa. Myös terveellisiä herkutteluvaihtoehtoja on vuosien saatossa tullut testailtua.

Proteiinipannaria piltillä ja pähkinöillä

- Säännöllistä liikuntaa: Vaikka ruokavalio on varmasti merkittävin asia painonhallinassa, niin liikunta antaa aineenvaihdunnale ja kalorien kulutukselle lisää potkua. Pyrin liikkumaan säännöllisesti ja kehoni kaipaakin sitä.

- Kohtuullinen alkoholin käyttö: Alkoholin käyttö on luonnollisestikin vähentynyt lapsien myötä. Erilaisia illanistujaisissa sun muissa kekkereissä tulee käytyä todella harvoin. Alkoholin käyttö onkin nykyään lähinnä lasillinen viiniä tai yksittäinen olut tai siideri. Alkoholi sisältää todella paljon kaloreita ja paljon käytettynä varmasti vaikuttaa myös painoon.



- Vähäinen roskaruuan syönti: Nykyään tulee käytyä todella vähän syömässä ulkona. Myöskään kotiin ei pitsaa tule haettua kuin monen monen kuukauden välein. Kotona kuitenkin tehdään lähes viikoittain tortilloja tai pitsaa. Kotioloissa tortillatkin menee ilman rasvaisia kastikkeita, lähinnä lihan, salaatin ja salsa -kastikkeen voimin eikä pitsaakaan tarvitse kuorruttaa juustolla. Tämä on kyllä vuosien saatossa muuttunut kovastikin, ennen roskaruokaa tuli syötyä lähes viikoittain.



Tietynlainen rentous: Ehkä suurin vinkkini on se, että pyrin pitämään ruokailuni rentona. Vaikka yleensä arkisin olenkin tarkka syömisistä, niin välillä voi luvan kanssa hölläillä. Keskeisenä ajatuksena on se, että palaan takaisin normaaliin ruokailuun niin pian kuin suinkin. En korvaa aterioita herkuilla, enkä ala paastoamaan herkuttelun jälkeen. 


Keskeisin ajatukseni: "Kun arki on kunnossa, voi välillä luvan kanssa hölläillä."


Kaisa

Kommentit

  1. Kiva kirjoitus! Itsellä myös samoja oivalluksia esimerkiksi hedelmien suhteen. Ja tuli jotenkin hyvä mieli ja jotenkin sellainenkin fiilis, että en taida itsekään ihan hakoteillä olla meidän tapojen kanssa.. Vaikka toki epäterveellisiä herkutteluhetkiä meidän perheessä on edelleen turhan usein. Minulta myös on alkoholi jäänyt melkein kokonaan ja roskaruoat erittäin harvinaisia. Itsellä varmasti olisi korjattavaa tuossa hiilihydraattien määrässä: niitä syön niin helposti liikaa, nimenomaan välipalalla ne houkuttelevat ja illalla samoin, vaikka keho ei niitä sitten oikeastaan kai tarvitsisikaan. Kiitos vielä tekstistä ja kivaa kesää! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hiilareita kyllä mieli tekee usein ja etenkin väsyneenä! Toki välillä keho niitä varmasti enemmän tarviikin, ainakin flunssassa tai muuten rasittuneena. Parastahan olisi oppia kuuntelemaan oman kehon tarpeita!

      Mukavaa kesää myös sinulle!

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit