Ruokapäiväkirja energiamäärin

Edellisen postauksen (Vinkit säännölliseen ruokarytmiin) jälkeen on nyt vuorossa yhden päivän ruokapäiväkirja. Oman ruokavalion tarkkailu ja ruokapäiväkirjan täyttäminen kuuluvat Ravintovalmentaja -koulutuksen tehtäviin. Ruokapäiväkirjaa olen aina silloin tällöin pitänyt ennenkin, mutta esimerkiksi kaloreita en ole koskaan laskenut. Netistä löytyy useita paveluita, joiden avulla päivän aikana saatu energia on helppo laskea. Tästä yhtenä esimerkkinä on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämä Fineli.

Tässä siis ruokapäiväkirjani kesäiseltä perjantailta:

Aamupala:

 
Kaurapuuroa, jossa marjoja, puolikas banaani, rypsiöljyä, sekä heraproteiinijauhetta
Maitokahvi 
= 504kcal 

 Lounas:


Makaronilaaitkko, lihaliemessä. Salaattia. Kurtpitsansiemeniä. Ruisleipää. Margariinia.
= 498kcal

Välipala: 



Maitokahvi. Cashew -pähkinöitä. Proteiinipatukka.
= 359kcal 

Päivällinen:


Makaronilaatikko, lihaliemessä. Salaattia. Oliiviöljyä. Ruisleipää. Margariinia.
Maitokahvi.
= 527kcal

Iltapala:


Rasvatonta ja maustamatonta rahkaa, viinirypäleitä, omenaa, maapähkinävoita.
= 426kcal


Päivän kalorit yhteensä 2314cal 

Oma laskennallinen energian tarpeeni on 2223kcal + imetys (Imetys kuluttaa useita satoja kaloreita päivässä!)

Tämä esimerkkipäivä oli siis kalorimäärältään hyvinkin sopiva useita kertoja viikossa liikuvalle ja imettävälle äidille. Ehkä hitusen olisi jopa varaa lisätä ruokamääriä. Toki tulee muistaa, että esimerkiksi Finelin kautta laskettuna kalorimäärä on arvio. Toki tiesinkin kalorimäärien olevan kohtuullisia, koska painoni on pysynyt pitkään vakiona. Kalorimäärien lisäksi Finelin kautta on mielenkiintoista tutkiskella eri energiaravintoaineiden suhteita sekä vitamiinien ja kivennäisaineiden saantia!


Kaisa

Kommentit

Suositut tekstit