Vinkit säännölliseen ruokarytmiin

Säännöllisen ruokarytmin ylläpitäminen kiireisen arjen keskellä voi olla haastavaa. Ainakin meillä päivät ovat täynnä tohinaa aamusta iltaan. On isomman pojan leikit, ulkoilut, kiukkuilut sun muut. On pienemmän vaipan vaihdot, päiväunet, itkut ja imetykset. Ruokaakin täytyy molemmille saada pöytään tasaiseen tahtiin. On vanhempien omat touhut, harrastukset ja työt. Jossain on äidin ja isän yhteinen aikakin.

Miten saan kaiken tämän keskellä pidettyä myös itselläni säännöllisen ateriarytmin? Säännöllisen ateriarytmin pitämisessä olen aika hyvä. En yhtään valehtele sanoessani, että en ole kertaakaan vauva-arjen keskellä jättänyt omia ruokailuja väliin. Minut hyvin tuntevat ihmiset myös tietävät tämän olevan totta, sillä minulle ei yhtään sovi epäsäännölliset ruoka-ajat. Kelläpä toki ei kurniva nälkä tekisi olosta kireää ja kiukkuista. Juurikin epäsäännöllisen syömisen aiheuttama huono olo on suurin motivaatioini säännöllisen ruokailun ylläpitämiseen!


Tässä minun vinkkini kiireisen arjen ruokailuihin:

1. Syö samaan aikaan lasten kanssa

Lapset tarvitsevat niin aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen kuin iltapalankin. Suurin osa vanhemmista tämän toteuttaakin, mutta harmillisen usein kuulee säännöllisten ruoka-aikojen koskevan vain lapsia. Meillä syödään kaikki samaan aikaan samassa pöydässä. Ainoastaan välipala ja iltapala saattavat olla jokaisella vähän eri aikoina. Myös perheen pienin on mukautunut muun perheen ruokarytmiin. Vauva syökin parhaiten juuri silloin, kun muutkin ovat syömässä.

2. Suunnitelmallisuus

Meillä käydään kaupassa kauppalistan kanssa. Ajatuksena on, että kaapista löytyisi aina aineksia ruuan laittoa varten. Yleensä tiedän siis edellisenä päivänä, mitä seuraavana päivänä syödään. Tämä on tärkeää etenkin silloin, kun kauppareissu ei kuulu seuraavan päivän suunnitelmiin. Suunnitelmallisuus korostuu silloin, kun on tiedossa paljon menoa tai ohjelmaa. Valmistan usein isoja ruoka-annoksia yhdellä kertaa, jolloin ruokaa jää kiireisiin hetkiin.


3. Helpot ja nopeat arkiruuat

Arkena ruuan ei tarvitse olla kovinkaan erikoista. Meillä syödään hyvin paljon ihan tavallista kotiruokaa. Makaronilaatikkoa, risottoa, munakasta, erilaisia keittoja ja niin edelleen saa valmistettua sekä nopeasti että edullisesti. Olen koonnut tämän blogiin reseptivinkkeihin jo muutamia omia helppoja ja terveellisiä arkiruokasuosikkejani. Sivun löydät blogin etusivulta tai TÄSTÄ. Tulevaisuudessa aion keräillä tänne näitä helppoja reseptivinkkejä lisää. 



4. Terveelliset välipalat

Terveellisiä ja helppoja välipaloja on tarpeen olla kotona aina saatavilla. Ilman välipalojen suunnittelua olisi liian helppo sortua huonoihin valintoihin. Hyvän välipalan saa koottua esimerkiksi rahkasta, maustamattomasta jugurtista, täysjyväleivästä, hedelmistä, siemenistä, pähkinöistä jne.

  



5. Eväät

Erityisen tärkeää on suunnitella ruokailut huolella niinä päivinä, kun ei olla kotona. "Ulkonakin" voi syödä terveellisesti ja monipuolisesti esimerkiksi useissa lounaspaikoissa. Arjessa itsellä usein tulee kuitenkin syötyä varsinaiset pääruuat kotona ja eväiden tarve on lähinnä välipaloille. Erilaisia rahkoja, pähkinöitä ja hedelmiä on helppo pakata mukaan. Silloin tällöin myös proteiinipatukat voivat toimia hyvinä välipaloina reissun päällä. Tärkeintä on, etteivät ruokailuvälit veny kamalan pitkiksi!

Kaisa

Kommentit

Suositut tekstit