Mitä mittanauha kertoo?

Mikä on paras tapa seurata ruokavalio- ja/tai liikuntamuutosten edistymistä? Mikä on paras tapa tarkistaa, missä mitoissa oma keho on? Paino on tottakai yksi mittari, mutta se ei usein kerro koko totuutta. Etenkin maltillisessa painonpudotuksessa ja kiinteytymisessä ei paino ole laisinkaan se oleellisin mittari. Ruokavalion ja liikunnan muutosten teho näkyy varmemmin peilin ja valokuvien lisäksi mittanauhalla mitattuna!


Yksi oleellisin mitta on vyötärönympärys. Vyötärönympärysmitta kertoo terveydestä ja riskistä sairastua elintapasairauksiin, kuten tyypin 2 diabetekseen sekä sydän- ja verisuonisairauksiin. Korkea vyötärönympärys voi viitata myös liialliseen sisänelinrasvan määrään. Vyötäröympäryksen mittailu ei siis ole ainoastaan ulkonäkökeskeistä vaan ehdottomasti terveyden kannalta oleellista ja hyödyllistä!

Vyötörönympäryksen viitearvot:
 
(Kuva: www.sydan.fi)

Näin mittaat vyötärönympäryksen:

Vyötärönympärys mitataan vyötärön kapeimmasta kohdasta ja mitta on hyvä pitää koko matkan ajalta vaaka-tasossa.  Mikäli mittaamisen suorittaa itse, kannattaa apuna käyttää peiliä. Mittaustuloksia seurattaessa, on oleellista tehdä mittaus aina samasta kohdasta. Merkiksi voi ottaa navan ja katsoa, montako senttiä navan yläpuolella mittauskohta sijaitsee.

 

Ajattelin antaa ravintovalmennusasiakkailleni valmennuksen alussa omat mittanauhat. Näin asiakkailla on motivoiva mittausväline kotona käden ulottuvilla! Tilasin ihanan värikkäitä mittanauhoja Color4Care -nettikaupasta. Color4Care myy terveydenhuoltoon suunnattuja työvälineitä- ja vaatteita värikkäissä ja pirtsakoissa kuoseissa. Valikoimissa on muun muassa työvaatteita, kenkiä, nimikylttejä ja tukisukkia. Mittanauhat löysin työvälineet -osiosta. Ehdottomasti kannattaa käydä kurkistamassa myös ihanat tukisukat, jotka sopivat jalkaan esimerkiksi työpäivien tai pitkien automatkojen ajan pidettäviksi.

Muita oleellisia mittoja:

Tottahan vyötärönympäryksen lisäksi myös paino ja painoideksi kertovat terveydestä, sillä ylipaino on aina riski terveydelle. Painoideksi lasketaan seuraavalla kaavalla: paino (esim. 58 ) : pituus (esim. 1,67) x pituus (esim. 1,67) = 58 : 1,67x1,67 = 20,8

(Kuva: www.sydan.fi)

Painoideksi antaa viitettä kehon normaalipainosta. Se ei kuitenkaan erota kehon koostumusta, joten esimerkiksi kovin lihaksikkailla henkilöillä painoindeksi voi vääristyä. Yhtä mittaa ei ylipäänsä kannata liian tarkkaan tuijottaa, vaan katsoa ennemminkin kokonaisuutta.

 Miksi arvoja kannattaa mittailla?

On hyvä tiedostaa oma vyötärönympärys ja painoindeksi. Kasvanut vyötärönympärys on riski terveydelle ja voi tosiaan viitata runsaaseen sisäelinrasvan määrään. Sisäelinrasva on sisäelinten ympärille kertynyttä rasvaa, joka on haitallista muun muassa aineenvaihdunnalle. Nimen omaan sisäelinrasva on riskinä elintapasairauksiin sairastumiseen. Samanlaista riskiä muualla kehossa olevalla rasvalla ei ole todettu olevan. Toisaalta sisäelinrasvan määrä ei välttämättä näy ulospäin, vaan sitä voi ola runsaasti myös hoikilla ihmisillä elintavoista johtuen. Varmin tapa sisäelinrasvan ja muutenkin kehonkoostumuksen tarkistamiseen on käydä kehonkoostumusmittauksessa. Kehonkoostumusmittauksia järjestävät useat kuntokeskukset ja nykyään myös esimerkiksi jotkut apteekit. Edullisimmillaan itsekkin olen käynyt mittauksessa hintaan 15 euroa. Tai vielä edullisemmin työnantajan järjestämänä, ilmaiseksi!

Mistä lähteä liikkeelle?

Jo muutaman kilon painonpudotuksella on suotuisa vaikutus sisäelinrasvan määrään. Liikunta tepsii sisäelinrasvaan hyvin. Mikäli ylipainoa on paljon, kannattaa lähteä liikkeelle lisäämällä arkeen edes kevyttä liikuntaa sekä lähteä muuttamaan ruokailutottumuksia terveellisempään suuntaan. Poppaskonstien ja pikadiettien aika on ohi ja kannattaa ehdottomasti panostaa pieniin muutoksiin, jotka pystyy säilyttämään koko elämän ajan. Tämä ajatus on keskeistä myös ravintovalmennuksessa, sillä siinä haetaan juuri niitä terveellisiä ja pysyviä tapoja pikadiettien sijaan. Onhan se tylsempää pudottaa painoa hiljalleen, mutta pysyvissä muutoksissa jo pudotettuja kiloja ei tarvitse enää koskaan lähteä pudottamaan uudelleen!


Mitä ajatuksia herättää? 


Kaisa



* Yhteistyössä Color4Care. 

Kommentit

Suositut tekstit