Siirry pääsisältöön

Syyskuun sokerisyyni

Nyt kun syksy alkaa hiljalleen virallisesti käynnistyä, on aika järkätä pientä tsemppiä virkeämpään arkeen. Päätin pistää pystyyn Syyskuun sokerisyynin ja lähteä kaikkien teidän kanssa syynäämään sokereita syyskuussa. Kuka muu on mukana?

Syyskuun sokerisyynin ajatuksena on tarkastella syyskuun ajan lisätyn sokerin määrää ja vähennellä sitä ruokavaliosta. Mukaan voi ottaa ripauksen kepeyttä ja huumoria, eikä asiaa tarvi vetää mitenkään överisti täysin tarkkaan. Voit siis olla mukana, vaikka syyskuussa olisi tiedossa juhlat jos toisetkin. Voit olla mukana, vaikka haluaisit säilyttää viikottaisen herkkupäivän. 

Herkuttelu kuuluu elämään, enkä todellakaan ole täysin herkuttoman elämän kannalla. Sokerilla on kuitenkin paha tapa koukuttaa. Olen itse ollut silloin tällöin sokerittomalla jaksolla ja huomannut positiiviset vaikutukset pian aloituksen jälkeen. Olo on ollut virkeämpi, kun ylimääräinen sokeri on jäänyt pois ruokavaliosta. Sokerittoman jakson jälkeen myös herkut ovat maistuneet älyttömän makeille, eikä niitä ole enää pystynyt syömään entiseen malliin. Siksi kannustaisinkin jokaista kokeilemaan sokerittomuutta edes kerran! 

Sokereiden vähentäminen saattaa aiheuttaa ihan fyysisiä vierotusoireita. Toisilla voi esiintyä pääkipua, toisilla kiukkuisuutta ja niin edelleen. Oireet menevät kyllä kuitenkin ohitse muutamassa päivässä tai viimeistään viikon kuluessa. Kovin pahojen oireiden tullessa voi kuitenkin miettiä, kuinka koukussa keho on sokeriin ollutkaan!


Syyskuun sokerisyyni

  • Jätä sokeriset herkut, kuten karkit, keksit jäätelöt, leivonnaiset jne. 
  • Jätä sokeriset juomat, kuten mehut, limukat jne. 
  • Vähennä ruokavaliosta lisätyn sokerin määrä minimiin -> Vaihda jugurtit ja rahkat maustamattomiin.
  • Tarkastele kaupasta ostamiesi elintarvikkeiden sokerimääriä. Olisiko leivissä eroa? Entä ketsuppi? 
  • Luo omat tavoitteet, mikäli olisi juuri sinun ruokavaliossa oleellista sokerin vähentämistä? 

Liity mukaan Syyskyyn sokerisyynin Facebook -tapahtumaan:

Syyskuun sokerisyyni


Tulen tsemppaamaan, jakamaan vinkkejä ja motivoimaan teitä koko syyskuun ajan! Otetaan tästä lähtö virkeään ja energiseen syksyyn! 


Kaisa

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Viikon ruokapäiväkirja

Mitä syö äitiyslomalla oleva kahden lapsen äiti? Tässä siihen vastaus minun osaltani yhden viikon ajalta. Kuvissa ei ole jokaista pientä risausta, mutta tekstiin olen koittanut laittaa ihan kaiken täysin rehellisesti. Teetti kyllä hieman vaikeuksia muistaa laittaa jokainen pienkikin suupala ylös! Kirjattujen syömisien ja juomisien lisäksi juon päivän aikana reilusti vettä sekä otan muutaman vitamiinilisän. 
Taustaa vielä sen verran, että nuorempi poika on tosiaan 5,5 kuukauden ikäinen ja imetän häntä. Poika maistelee jo kiinteitä, mutta äidinmaito on vielä hänelle se pääasiallinen ruoka ja merkittävin energianlähde. Raskauskilot olen onnellisesti saanut jo karistettua, joten ruokavalion tärkein tehtävä tällä hetkellä on tuoda energiaa ja auttaa jaksamaan arjessa. Liikuntaa harrastelen jossain muodossa lähes päivittäin ja arki on aktiivista lasten kanssa olemista.
Maanantai:


7.30  Puuro, jossa heraproteiinijauhetta, rypsiöljyä, marjoja ja ripaus suolaa Puolikas banaani Maitokahvi
11…

Aika keskittyä olennaiseen

Olen ollut viime aikoina väsynyt ja stressaantunut. Ei sinällään ihme, sillä äitiysloman loppupuolen olen opiskellut ja  stressannut tulevista töistä. Haaveilen terveydenhoitajan töistä, mutta haluamani paikat ovat Oulun seudulla tiukassa. Myös ravintovalmennusta toivon pääseväni tulevaisuudessa hyödyntämään. Käytännössä tämä tarkoittaa kevytyrittäjyyttä tai yrittäjyyttä toisen työn ohella, ainakin alkuunsa. Ravintovalmennuksen toteuttaminen suuremmassa mittakaavassa vaatisi todella paljon suunnittelua ja selviteltäviä asioita. Siinä riittää mietittävää ja pohdittavaa, vieläpä näin lasten hoidon ohella!  Tässä huiskeessa ja tulevaisuuden ollessa epäselvä tuntuu siltä, että on karsittava elämästä kaikkea, mitä vaan karsia voi. On keskityttävä olennaiseen ja mietittävä, mihin suuntaan elämä seuraavaksi lähteekään. Jätän nyt tämän blogin kirjoittelun ainakin joksikin aikaa tauolle. Käytän tähän kuluneen ajan tällä hetkellä tarpeellisempaan. Vietän aikaa perheen kanssa ja mietin niinkin …

Syyskuun sokerisyyni starttaa

Syyskuu sieltä tuli kuin tulikin. Toisaalta ihan liian nopeaa, mutta toisaaltahan syksy on ihanaa aikaa. Syksyllä olo tuntuu usein kesän jälkeen jotenkin virkistyvän ja mieli innostuu kaikesta uudesta. Syksyssä on sitä uuden alun hehkua! Nyt voi olla hyvä aika katkaista kesän jälkeinen herkkukierre, mikäli sellainen on jäänyt päälle. On aika katsoa, mitä lautaselta löytyy. Terveellisten ja monipuolisten valintojen avulla hyvä fiilis ja energia jatkuvat myös pimeiden aikojen koittaessa!
Järjestän nyt syyskuussa Syyskuun sokerisyyni -tempauksen, johon löytyy tapahtuma Facebookista:
Syyskuun sokerisyyni
Tapahtuman tarkoituksena ei ole suinkaan olla ehdottomassa herkkulakossa, vaan ennemminkin vähentää lisätyn sokerin määrää ruokavaliossa.  Ehdoton linja kun tuppaa olemaan ahdistavan tiukka ja siten altistaa epäonnistumisille ja ylilyönneille. Mitä järkeä on olla esimerkiksi viikko täydellisessä herkkulakossa ja sen jälkeen vetää karkkia kaksin käsin aina huonoon oloon asti? Kannustaisin…