Vähäsuolaista leipää etsimässä

Itse olen herännyt ihan vastikään leipien suolapitoisuuteen. En ole ennen asiaa edes juurikaan ajatellut, vaan olen kiinnittänyt huomiota lähinnä leivän kuitumäärään. Vastaavasti leivän valintakriteerinä on välillä ollut leivän vatsaystävällisyys ja syönkin paljon 100% kauraleipää.

Suosituksissa pehmeän leivän suolaraja on 0,7g/100g ja näkkileivän 1,2g/100g. Kurkatkaapa kotona oleviin leipäpusseihin, onko näin?

Itse kun asian tarkistin, niin meillä ei ainakaan ollut näin. Kaapista löytyi tuolloin Pullapirtin 100% kauraleipää ja Meriläisen 100% ruisleipää. Kauraleivän suolapitoisuus oli 1,1g/100g ja ruisleivän 1,0g/100g.

 
Mitkä leivät sitten ovat vähäsuolaisia?

Helpoitenhan asian voi tarkistaa kauppareissulla vertailemalla omia suosikkileipiä. Löytyykö niistä vähäsuolaista versiota? Vertailu ehdottomasti kannattaa! Kotoa käsin leipiä voi vertailla kätevästi Syöhyvää.fi -sivustolta. Alla sivuston listaamat vähäsuolaisimmat ruisleivät. 

(www.syohyvaa.fi)

Muistakaa myös kuitu!

Leivän kuitupitoisuudeksi suositellaan 10g/100g. Mikäli syö täysjyväleipää, kuitumäärä aika usein täyttyy. Useat ruisleivät sisältävät kuitenkin paljon myös vaaleaa vehnää ja kuitumäärä on pienempi. Kuitumäärä kannattaa myös siis tarkistaa omista suosikkileivistä! Myös vaaleammissa leivissä, esimerkiksi kauraleivissä, kuitumäärä voi hyvinkin olla suositusten mukainen.

RUISLEIVÄT:
(www.syohyvaa.fi)



VAALEAT LEIVÄT:
(www.syohyvaa.fi)




KATSE SYDÄNMERKKIIN!

Yksi näppärä keino napata kaupasta suolan kannalta hyviä leipiä, on valita sydänmerkittyjä tuotteita. Sydänmerkki voidaan myöntää leivälle, jonka suolapitoisuus on korkeintaan 0,7g/100g. Alla leivän sydänmerkin myöntämiskriteerit. 

(www.sydanmerkki.fi)


(www.sydanmerkki.fi)


Millaisia leipiä teiltä löytyy? 


Suolapitoisuuteen voi toki vaikuttaa myös kiinnittämällä huomiota siihen, mitä leivän päälle laittaa! 



Kaisa

Kommentit

Suositut tekstit