Apua, joulu tulee!

"Joulu tulee ja sen saattelemana joulukilot. Joulu tulee, eihän silloin voi terveellisesti syödä. Joulu romuttaa koko dietin! Ääks, ihan sama laittaa koko syöminen pläskiksi. Ruokaahan ei sitten roskiin heitetä! Loputkin tortut ja konvehdit on syötävä."


Kuulostaako tutulta?


Joulun aikaiseen syömiseen voi suhtautua yllä mainitulla tavalla. Joulun voi laittaa syyksi sille, että "täytyy" syödä viikko tolkulla ylenmäärin ja herkutella päivittäin. Toisaalta, jouluun voi suhtautua myös täysin erilailla. Siihen voi suhtautua neutraalimmin. Jouluhan on oikeasti vain yksi juhla ja käytännössä yhden pitkän viikonlopun mittainen. Entä, jos tänä jouluna syötäisiinkin kohtuudella nautiskellen ja loput herkut pakastellen? Entä, jos tänä jouluna ihan kaikkia saatuja konvehtirasioita ei olisi pakko edes aukaista?




Tässä muutamia vinkkejä siihen, miten joulun ajan syömisen voisi pitää hallinnassa:



Muista ateriarytmi myös jouluna

Säännöllisestä ateriarytmistä on tärkeää pitää kiinni myös jouluna. Ei ole järkeä paastota koko aamua ja illalla syödä kaksin käsin. Olisiko huomattavasti mukavampaa nauttia jouluruuista tasaiseen tahtiin pitkin päivää, ilman ruokaövereitä? Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena ja ruoka-annokset järkevän kokoisina. Kylläisenä myös mieliteot pysyvät paremmin kurissa. 

Syö lautasmallin mukaan

On hyvä ajatella, että jouluna mikään ruoka ei ole kiellettyä. Perinteinen lautasmalli auttaa aterian kokoamisessa. Täytä puolet lautasesta kasviksilla ja juureksilla. Tällöin kinkulle ja kalalle jää 1/4 lautasta ja esimerkiksi perunalle tai laatikoille 1/4 lautasta. Pala leipää ja ruokajuoma voivat kuulua myös jouluaterialle, jälkiruokaa unohtamatta! Lautasmallia hyödyntäessä myös runsasenergisille jouluruuille löytyy paikkansa, eikä niitä tule syötyä yllin kyllin. On taatusti eri syödä pelkkää kinkkua ja laatikoita verrattuna siihen, että lautaselta löytyy myös reippaasti kasviksia. Lautasmalli on ylipäänsä buffet -tyyppiseen syömiseen oivallinen väline! 

Herkuttele vasta ruuan päälle

Älä korvaa joulunakaan aterioita herkuilla. Paras paikka jouluherkuille on aterian jälkeen jälkiruokana. Tuolloin et yksinkertaisesti edes pysty syömään suuria herkkumääriä! Yksi joulutorttu tai muutama konvehti riittävät takuulla jouluruuan jälkeen!

Muista rentous

Joulu on oikeasti vain kerran vuodessa. Kunhan joulua ei aloita marraskuussa ja jatka tammikuulle, voi siitä nauttia rennosti. Oikeastihhan joulu kestää vain kolme päivää, ei kuukautta!


  
Miten minä syön jouluna? 

Itse olen jo useampana jouluna onnistunut välttämään "jouluöverit". Avaimina juurikin ateriarytmi ja järkevästi koostetut ateriat. Oma herkkuni on ehdottomasti suklaa ja sillekin on paikka jälkiruokana. Ruuan jälkeen syötynä suklaatakin riittää muutama palanen. Aion siis syödä kaikkia mahdollisia jouluherkkuja, mutta järkevissä määrin! :) On huomattavasti mukavempaa syödä sopivasti ja reippailla vaikkapa ulkoilun merkeissä, kuin röhnöttää kotona kipeän vatsan kanssa! Eikö? 




 Ihanaan ja herkullista joulun aikaa ihan jokaiselle!



Kaisa



Kommentit

Suositut tekstit