Maidoton proteiinismoothie

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että maitotuotteita ei kannattaisi välttää ilman selkeää syytä. Myös suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan maitotuotteiden käyttöä. Ovathan maitotuotteet suomalaisille merkittävä kalsiumin, proteiinin ja d-vitamiinin lähde. (Kirjoittelen aiheesta myöhemmin oman postauksen). Toisinaan on kuitenkin tilanteita, jolloin maitotuotteiden käyttöä täytyy rajoittaa tai vähentää. Selkeitä syitä voivat olla laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia. Toiset voivat myös kokea maitotuotteiden aiheuttavan esimerkiksi suolisto- tai iho-oireita. 

Maitoallergisen asiakkaan kanssa etsimme erilaisia maidottomia proteiininlähteitä ja päädyimme tutkimaan proteiinijauheita. Maidottomia proteiinijauheita kun löytyy muun muassa riisi-, herne- ja hamppuproteiinin muodossa. Itse käytän ruokavaliossani mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä, joten näitä en ollut aiemmin kokeillut. Ostin nyt ihan mielenkiinnosta testiin pussillisen vaniljan makuista riisiproteiinijauhetta. Riisiproteiinijauheesta voi pyöräyttää näppärästi maukkaan smoothien esimerkiksi aamu- tai välipalaksi. Proteiinijauhetta voi myös lisätä esimerkiksi puuron tai jugurtin sekaan, mikäli proteiinien saanti tuntuu jäävän vähäiseksi. Maidottomassa ruokavaliossa proteiinin saantiin täytyy usein kiinnittää erityistä huomiota ja tässä voisi olla hyvä, ainakin silloin tällöin käytettävä apu! 



VANILJA-MANSIKKA-BANAANI -SMOOTHIE

Ohje yhdelle:

1/2 banaani
Masikoita
1 rkl chian-siemeniä
20g riisiproteiinia (vaniljan maku)
10 rkl vettä



Surauta kaikki ainekset blenderissä sekaisin ja laita hetkeksi jääkaappiin. Chian -siemenet saavat geeliytyä 15-60 minuuttia, jotta smoothien koostumuksesta tulee kuohkea. Nauti vaikkapa rouskuvan myslin kera!



Kaisa

Kommentit

Suositut tekstit