Tapsanpäivä, paluu arkeen?

Me vietettiin ihanan rento joulu perheen kesken omassa kodissa. Lisäksi kyläilimme sekä anoppilassa että minun vanhempien luona. Joulu meni melkoisen vähin stressein, tehtiin juurikin sen verran kuin jaksettiin! Mielestäni joulussa oleellisinta on rentoutua ja viettää aikaa läheisten kanssa. Ei ole väliä, onko jokainen nurkka puunattu täydellisesti ennen joulua!

Kirjoittelin ennen joulua vinkkejä joulusyömiseen tekstillä: Apua, joulu tulee!

Mitä fiiliskiä näin joulun jälkeen? Kuinka arkeen paluu sujuu helpoiten? Itse taidan kuulua onnekkaiden joukkoon. Minulla kun tulee muutaman herkuttelupäivän jälkeen seinä vastaan ja on pakko palata vähäherkkuisempaan elämään. En tiedä, onko tämä onnea vai oikeasti ihan opeteltu juttu. Veikkaan jälkimmäistä, sillä en muista aina olleeni yhtä hyvä tässä.


Pääsiäisen jälkeen kirjoittelin vinkkejä arkeen paluuseen tekstillä: Arkeen paluu. Tässä nämä samat vinkit hieman muokkailtuina. 




1. Palaa normaaliin ruokarytmiin

Oleellisinta on mielestäni palata omaan hyvään ruokavalioon mahdollisimman nopeasti. Toki viisas herkuttelija pitää tästä kiinni myös herkuttelupäivinä. En yleensäkkään ikinä korvaa ruokaa herkuilla ja koitan pitää kiinni lautasmallista myös juhla-aterioilla.



2. Älä syö ylenmäärin sokeria


Jos sokeria sisältäviä herkkuja on tullut syötyä useampina päivinä peräkkäin, kannattaa ne jättää hetkeksi minimiin. Itse esimerkiksi saatan päättää, että syön muutaman päivään ajan mahdollisimman vähän mitään lisättyä sokeria sisältäviä tuotteita. Useamman päivän herkuttelun jälkeen sokeriahan kyllä tekee mieli. Mieliteot kuitenkin häviävät ainakin minulla jo päivässä tai parisa. Kaapeissa olevat herkut kannattaa pakastaa, laittaa perimmäiseen kaappiin tai jopa hävittää. Oikean ruuan suhteen olen aina mahdollisimman taloudellinen, mutta joskus parempi paikka herkuille on roskis kuin oma maha. Toki itsekuria kannattaa harjoitella. Joskus joulusuklaita on säästynyt pitkälle jopa pitkälle kevääseen!

  
3. Syö tarpeeksi

Missään nimessä ei kannata lähteä vähentämään normaalin terveellisen ruuan määrää. "Pitää syödä nyt tosi vähän, kun jouluna tuli mässäiltyä." -tyyppinen ajattelu ei toimi. Ennemminkin kannattaa pyrkiä syömään sen verran, että ruokailujen jälkeen on kylläinen olo. Nälkäisenä ja liian vähällä ruoalla kituuttaessa mieliteot valtaavat herkemmin mielen. Kylläisenä on helpompi pysyä järkevissä valinnoissa. Suosi siis reiluja annoksia puhdasta ruokaa ja kasviksia!



4. Juo vettä

Veden juominen on tärkeää. Toisinaan saatamme tulkita janoakin nälkänä. Ennen ateriaa kannattakin juoda lasillinen vettä. Myös mieliteon vallatessa voi kokeilla veden juomista. Vettä on kuitenkin turha lipittää ylenmäärin. Suurimmalle osalle riittää 1,5-2 litraa vuorokaudessa. Toki muun muassa fyysinen aktiivisuus lisää tarvittavan veden määrää.


5.  Tunnesurffaa
  
Kokeile tunnesurffausta. Fiilistele syöväsi suklaata, vaikka et oikeasti syökkään. Tuoksuttele ja makustele, vaikka et oikeasti mitään suuuhun laitakkaan!


5. Palaa liikunnan pariin

Palaa liikunnan pariin mahdollisimman pian. Liikunta saa olon energisemmaksi. Liikunnan jälkeen myös herkut jäävät helpommin sinne kaappiin. Mikäli tauko liikunnasta on ollut pitkä tai johtunut esimerkiksi flunssasta, palaa liikunnan pariin tarpeeksi rauhallisesti ja maltillisesti. Joulun aikaan jo reipas ulkoilu perheen kanssa on hyvää reippailua.




6. Nauti arjen rytmistä ja keventyneestä olosta

Mielestäni ihan tavallisessa arjessa on sitä mukavaa rytmiä. Arjessa on mielestäni helpompi myös pysyä päätöksissä. Itselläni herkuttelupäivien jälkeinen pöhöttynyt olo alkaa karista jo muutamien hieman tarkempien päivien jälkeen. Paras olo koko kropassa on silloin, kun on liikkunut paljon ja syönyt terveellisesti. Se olo on se, johon sitä aina usean päivän herkuttelun jälkeen kaipaa takaisin. Paras motivaatio elää terveellisesti löytyy sen hyvän olon tavoittelemisesta



Nyt vielä nautitaan joulun ajan fiiliksestä! 


 Kaisa

Kommentit

Suositut tekstit