Tofu-kasviswokki

Olen jo jonkin aikaa pyrkinyt tietoisesti vähentämään ruokavaliosta punaista lihaa. Meillä syödäänkin paljon kanaa. Myös kalaa koitan saada ruokapöytään viikoittain, ainakin jossain muodossa. Punaista lihaa kuluukin enää lähinnä naudanlihan muodossa vähärasvaisena jauhelihana. Myös leikkeleessä meillä suositaan kalkkunanfileetä, eikä kinkkuleikkeleitä ole ostettu aikoihin. 

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan punaista lihaa saisi korkeintaan syödä 500 grammaa viikossa henkilöä kohden. Tämä määrä tarkoittaa kypsää lihaa ja vastaava määrä raakapainona on noin 700-750 grammaa. Punaisella lihallahan tarkoitetaan naudan-, sian- ja lampaanlihoja.* Määrä saattaa kuulostaa äkkiseltään suurelta. Mikäli viikonloppuisin herkutellaan lihapihvillä, arkisin kokkaillaan makaronilaatikkoa ja lihapullia sekä leivän päälle laitetaan kinkkuleikkelettä, saattaa määrä täyttyä kuitenkin hyvin nopeaa. Tässä on ehdottomasti asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota. Sinälläänhän punaista lihaa ei ole välttämätöntä syödä lainkaan. Tähän 500 grammaan ei siis missään nimessä tarvitse päästä!

Meidän keittiössä on siis entistä enemmän alettu kiinnittää huomiota muihinkin kuin liharuokiin. Kasvisproteiinin lähteitä en ole aiemmin juurikaan käyttänyt. Nyt keittiöön on eksynyt niin tofua kuin soijaruohettakin. Uusia ja uusia jutskia tekis mieli kokeilla ja makua testauttaa muulla perheellä!


 Tässä ohje tofu-kasviswokkiin: 



 
Ainekset:
1-2 pakettia tofua
1 pussi pakastekasviksia/tuoreita kasviksia
1-2 purkkia kevyt kookosmaitoa
Mausteita

Täysjyvänuudeleita


Valmistus:

Pilko tofu pieniksi kuutioiksi. Itse tykkään noin fetajuuston kokoisista paloista. Ruskista tofukuutiot kevyesti pannulla. Itse en laittanut lainkaan öljyä. Lisää joukkoon sulaneet pakastekasvikset tai tuoreet kypsennetyt kasvikset. Lisää joukkoon kookosmaito. Mausta mieleisilläsi mausteilla. Itse käytin suolaa, paprikajauhetta ja pippuria. Anna kastikkeen hautua ja kasvisten kypsyä. Keitä kaveriksi esimerkiksi täysjyvänuudeleita.





Tämä ohje on erittäin simppeli arkiversio, jota on helppo muunnella mieleisekseen. Tässä käytin kookosmaitoa. Kookoksen rasva on kovaa rasvaa ja sikäli en kookoksen päivittäistä käyttöä suosittele. Kookosmaito tuo ruokaan kuitenkin mukavaa makua. Mikäli kookosmaitoa haluaa käyttää, kannattaa valita vähärasvainen versio, näin myös kovia rasvoja saa vähemmän! 


Tässäpä helppo ja nopea arkiresepti vaikkapa jouluvalmisteluiden keskelle!




Kaisa




* Evira, Ravitsemussuositukset, Aikuiset: https://www.evira.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemussuositukset/aikuiset/


Kommentit

Suositut tekstit