Satokausikalenteri: Tammikuun tärpit

Tilasin ekaa kertaa itselleni Satokausikalenterin. Kalenterin tarkoituksena on auttaa valitsemaan ruokapöytään meneillään olevan kauden parhaat kasvikset, hedelmät, marjat, vihannekset ja juurekset. Sesonkikasvisten suosimisessa on monia etuja, kuten edullisuus, maku, tuoreus, monipuolisuus ja ekologisuus! Jokainenhan tietää sitrushedelmien olevan parhaimmillaan talvella ja kotimaisten kurkkujen ja tomaattien maistuvan herkullisimmille kesällä. Itse haluaisin saada kalenterista uusia, monipuolisempia ideoita tähän listaan.

Poimin kalenterista kuukausittain mielestäni parhaimmat ideat ja jaan ne teille täällä. 

Tässä ovat tammikuun tärpit! 

*Avokado

Avokado ei ole itselleni mitenkään uusi tuttavuus, mutta ihan jatkuvasti sitä ei meidän ruokapöydässä ole. En suoraan sanottuna raski ostaa avokadoa sen ollessa hinnakkaimmillaan. Silloin käytän mielummin edullisempia rasvan lähteitä. Mutta nyt alkuvuodesta avokadot ovat edullisia ja todella maukkaita! Nyt niitä siis kannattaa ostaa ja nauttia säännöllisesti!

Avokadot ovat todella rasvapitoisia, mutta niiden rasva on pehmeää rasvaa. Rasvapitoisuudesta johtuen avokadojen syömisessä kannattaa muistaa kohtuus. Esimerkiksi itse käytän noin yhden avokadon vuorokaudessa. Avokadot maistuvat sellaisenaan esimerkiski salaatissa tai ruisleivän päällä. Myös smoothiehen liisättyinä ne antavat ihanan pehmeän koostumuksen! Avokadot ovat syöntikypsiä vasta ihan pehmeinä. Ennen kypsymistä niitä ei kannata laittaa jääkaappiin. Täysin kypsät avokadot voi sen sijaan laittaa jääkaappiin, jolloin ne säilyvät pidempään.

Pehmeiden rasvojen lisäksi avokado on kuitupitoinen ja sisältää muun muassa B6-vitamiinia. 


* Bataatti

Bataatti tuo ihanaa vaihtelua perunalle. Itse rakastan bataattia uunisssa paahdettuna, joko lohkoina tai ranskalaisten tyyliin! Bataatti sopii todella mainiosti myös kasvissosekeittoon.

Bataatti sisältää runsaasti muun muassa A-vitamiinia.



*Kiivi

Kiivit ovat ihania hedelmiä, mutta niitä tulee ostettua ja syötyä ihan liian harvoin. Nyt nekin ovat parhaimmillaan ja edullisimmillaan! Kiivikin on paras syötäväksi vasta melko pehmeänä. Kypsyttele näitäkin huoneenlämmössä!

Kiivit sisältävät runsaasti C-vitamiinia.


* Verigreippi

Päätin, että kokeilen joka kuukausi useampia uusia kasviksia tai hedelmiä. Nyt alkukuusta nappasin kaupasta mukaan verigreipin. Verigreippiä olen toki aiemminkin maistellut, mutta se ei todellakaan ole säännöllisessä käytössä. Kalenterista sain uuden hyvän vinkin: Halkaistua verigreippiä voi lämmittää mikrossa 30-60 sekunttia, jolloin sen maku muuttuu makeammaksi. Testiin!


*Klementiini

Tuttu ja turvallinen klementiini, mutta nyt niin mehukas ja herkullisen makuinen. Näitä on tarttunut mukaan jo useilta useilta kauppareissuilta ja koukutus on taattu! 



Lisää tammikuun sesonkikasviksia löydät Satokausikalenterista.
Herkullista tammikuuta! 


<3:lla Kaisa

Kommentit

Suositut tekstit