Kun stressi puskee päälle

Hyvinvointi koostuu useista eri osa-alueista, niin fyysisestä, henkisestä kuin sosiaalisestakin puolesta. Jotta kokonaisuus pysyisi tasapainossa, on tärkeää vaalia näitä kaikkia osa-alueita. Pelkästään esimerkiksi fyysiseen puoleen panostaminen ei riitä, jos muut osa-alueet ovat rempallaan. Päin vastoin, jos elämässä henkinen paine on kova ja olo stressaantunut, saattaa esimerkiksi raskas liikunta jopa pahentaa tilannetta!

Itse olen pysähtynyt jälleen miettimään omaa hyvinvointiani. Sairastin nimittäin yli kaksi viikkoa kestävän flunssan. Flunssan taltuttua seuraavana oli vuorossa mahatauti. Toki samat taudit jylläsivät koko perheessä, mutta harvoin sitä itse kaikki lasten sairastamat taudit saa! En normaalitilanteessa hirveästi sairastele. Vastaavan pitkän flunssan sairastin viimeksi yli kaksi vuotta sitten. Tuon parin vuoden takaisen flunssan aikoihin olin juuri aloittanut työt uudessa työpaikassa ja siten elämässä olikin jonkinasteista stressiä. Uskon siis kyllä, että kunnon flunssan läpäisyyn on ärhäkän pöpön lisäksi muitakin syitä. 

Elämä onkin jatkuvaa tasapainoittelua stressin ja palautumisen välillä. Jokaisella meistä on stressiä työstä, ihmissuhteista, arjen velvollisuuksista ja niin edelleen. Oleellisita kuitenkin on se, kuinka palaudumme stressaavista tilanteista ja kuinka tasapainoisena saamme kokonaisuuden pidettyä. Vastustuskyky alkaa takuulla heiketä silloin, kun kuormitus pysyy pitkään suurena.

Itselläni stressiä ovat tänä keväänä aiheuttaneet yrityksen perustaminen, työtilanteen mietintä ja epävarmuus tulevaisuudesta. Selviteltäviä asioita on ollut paljon. Olen luonteeltani sellainen, että minun on vaikea  irtautua asioista. Jos selvittelen jotain asiaa, on vaikeaa painaa asiat pois mielestä. Esimerkiksi yritykseen liittyvät asiat ovat pyörineet mielessä jatkuvasti. Selvää on, etteivät kaikki asiat hetkessä ratkea. Silti niitä vaan miettii ja miettii ja odottaa ratkaisun syntyvän yhdessä yössä.

Nyt olen huomannut jopa sellaista, että siirrän päällä olevaa stressiä asiasta toiseen. Kun yritykseen ja työhön liittyvät asiat eivät stressaa, alan stressata esimerkiksi ihmissuhteisiin liittyviä asioita. Tavallaan sitä on päässyt kiinni sellaiseen stressikierteeseen, josta on vaikea päästä irrottautumaan. Tällä hetkellä haaveilenkin päivästä, jolloin mikään asia ei stressaisi. Ihan tavallinen aurinkoinen päivä ilman huolen häivää, siinä on minun haaveeni!


Normaalisti itselleni palauttavia asioita ovat muun muassa liikunta, ulkoilu, ystävien seura ja oma aika. Pitkän flunssan aikana kaikki nämä olivat vähän niin ja näin. Liikkumaan ei pystynyt ja kotonakin tuli oltua tavanomaista enemmän. Huomasin kyllä selvästi, kuinka ankeaksi olo tuli huonokuntoisena kotona möllöttäessä. Stressaavan kevättalven aikana ihmissuhteisiin panostaminenkin on jäänyt huonolle tolalle ja korostui edelleen flunssan aikana. Tuntui, että pitkittynyt flunssa kärjisti koko talven ja kevättalven stressin!

 
Kuinka stressaavasta tilanteesta voisi päästä eteenpäin? Tässä ajatuksiani asiasta:

1. Mieti, mistä stressi aiheutuu. Onko asialle tehtävissä mitään? Pelkän miettimisen sijaan kirjoita asioita ylös. Kirjoittaminen saattaa selventää asioita.
2. Tee näille asioille edes pieniä muutoksia, mikäli jotain on tehtävissä. Joskus elämässä täytyy tehdä isojakin päätöksiä, jotta stressaavia tekijöitä saa vähemmäksi.
3. Väistämättä stressaavassa elämäntilanteessa opettele irtautumaan stressaavan asian miettimisestä. Keinoja voivat olla vaikkapa liikunta, rentoutuminen tai läheisten seura.
4. Kuuntele itseäsi. Älä lisää stressiä stressin päälle. Samaan aikaan ei kannata tehdä iso elämänmuutosta, jos muutenkin elämässä myllertää. Isoja, tavoitteellisia juttuja kannattaa tavoitella sitten, kun elämässä on muuten seesteisempää.
4. Ole armollinen itsellesi. Mikään ei ole jatkuvaa, ei edes vaikeampi elämäntilanne.

Itse tiedostan, että tällä hetkellä elämässäni vain on stressaava vaihe menossa. Tavallaan sille ei nyt voi mitään. Nyt on vain katsottava rohkeasti tulevaan ja tehtävä, mitä tehtävissä on. Uskon sen seesteisen, stressittömän, iloisen ja aurinkoisen päivän koittavan! Tämä viikko onkin jo näyttänyt paremmalta ja olen päässyt jopa treenailemaan sekä jaksanut paremmin voimin puskea asioita eteenpäin. 



Mitä ajatuksia herättää? Kuinka te olette päässeet eteenpäin stressaavasta elämäntilanteesta? Ihanan rentouttavaa pääsiäisenaikaa!


<3:lla Kaisa


Kommentit

Suositut tekstit