Helpot silakkapihvit

Kalaa suositellaan syötäväksi vähintään kaksi kertaa viikossa eri kalalajeja monipuolisesti vaihdellen. Kalaruuista saa välttämättömiä rasvahappoja ja lisäksi ne tuovat vaihtelua ruokavalion proteiinilähteisiin lihan, kanan ja kasvisprotiinilähteiden rinnalle. Mikäli esimerkiksi allergioita ei ole ja kalaruuat maistuvat, kannattaa niitä ehdottomasti viikottaiseen ruokavalioon lisäillä!

Oma kalasuosikkini on lohi, mielellään uusissa kypsennettynä. Lohi onkin rasvainen kala ja sisältää reippaasti hyviä rasvoja. Ainut miinus on hinta, joka rajoittaa lohen käyttöä ainakin hitusen meidän ruokapöydässä.
Lähivuosina uskaltauduin ostamaan ensimmäistä kertaa silakkafileitä ja niistä valmistuvat silakkapihvit ovatkin jääneet pysyväksi kalaruuaksi meidän perheen ruokalistalle. Silakkafileet ovat edullisia ja itse asiassa niitä on todella helppo valmistaa! Eniten aikaa kuluu kalojen esivalmisteluun ennen paistoa.



Ainekset:

Tuoreita silakkafileitä
Ruiskorppujauhoja
Suolaa
Valkopippuria
Tilliä tuoreena tai kuivattuna


Valmistus:

Availe silakkafileet esimerkiksi leikkuulaudan päälle suomupuolet ylöspäin. Mausta fileet suolalla, valkopippurilla ja tillillä. Yhdistele aina kaksi silakkafileetä suomupuolet vastakkain ja pyörittele ne ruiskorppujauhoissa. Myös korppujauhoihin voit lisätä ripauksen suolaa. Pinoa paistovalmiit fileet lautaselle odottelemaan. Kun olet saanut kaikki valmiiksi, paista fileet paistinpannulla tilkassa öljyä. Silakkafileet kypsyvät todella nopeaa ja paistoaika on lyhyt. Nauti esimerkiksi perunamuusin tai vaikkapa bataattiranskisten ja salaatin kera!





 




Maukasta alkanutta viikkoa! Mikä on sinun kalaruokasuosikkisi tai -vinkkisi?


<3:lla Kaisa

Kommentit

Suositut tekstit